Hyundai Elantra Comfort 1.6 MPI – TEST

avatar
Aleksander Pławski
19 lutego 2017

Hyundai Elantra to ważny model w gamie koreańskiego producenta. Najnowsza, już szósta generacja tego przestronnego sedana jest dostępna w salonach od wiosny ubiegłego roku. Do testu trafiła wersja Comfort z benzynowym, wolnossącym silnikiem o mocy 128 koni mechanicznych i manualną skrzynią biegów. Elantra okazuje się być ciekawą propozycją dla osób, które przedkładają komfort jazdy i niskie zużycie paliwa nad osiągi i sportowe emocje.

Trzeba przyznać, że testowany Hyundai jest ładny. Jego design nie jest krzykliwy, ale jednak zwraca uwagę. Jak możemy przeczytać na stronie producenta „Nowoczesna linia nadwozia nowej Elantry, będąca wyrazem filozofii projektowej „Fluidic Sculpture” 2.0, podkreśla sportowy charakter i futurystyczny design.” Moim zdaniem więcej tu stonowanej elegancji i miłego powiewu świeżości niż sportu, ale niech im będzie. Projekt można uznać za całkiem udany.

Hyundai_Elantra - 1 (3)

Testowany Hyundai jest przestronny i może się pochwalić wygodnymi, obszernymi fotelami i komfortową tylną kanapą. Miejsce pracy kierowcy nie jest co prawda stylistycznym fajerwerkiem, ale na pewno nie można mu odmówić urody i funkcjonalnej prostoty. Tradycyjne, analogowe zegary są proste i ładne w formie. Wszystko jest tu czytelne i dobrze opisane. Dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja, multifinkcyjna kierownica, komputer pokładowy. Każdy z tych elementów obsługuje się intuicyjnie. Instrukcja obsługi może z powodzeniem zostać na zawsze w foliowej ochronie.

Hyundai_Elantra - 1 (16)

Materiały użyte do wykończenia kabiny reprezentują dobry poziom, a montaż i spasowanie poszczególnych elementów nie budzi żadnych zastrzeżeń. Nawet podczas jazdy po naprawdę dużych wertepach nic nie stuka, nie puka i nie piszczy. Należy wyraźnie powiedzieć, że Elantra z benzynowym, wolnossącym 1.6 pod maską nie jest autem dla osób ceniących sobie sportowe emocje. Przyzwoite 10,1 sekundy do setki i 155 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego przy 4.850 obr./min. to osiągi, które będą wystarczające dla spokojniejszych kierowców.

Nie znaczy to wcale, że Elantra jest zawalidrogą. Odpowiednie operowanie pedałem gazu i utrzymywanie silnika w górnych rejestrach obrotów sprawia, że sedan Hyundaia bardzo sprawnie porusza się tak w mieście jak i w trasie. Niestety we wnętrzu jest wtedy nieco głośniej, ale nie są to bardzo irytujące dźwięki.

Hyundai_Elantra - 1 (6)

Na pochwałę zasługuje manualna, 6-stopniowa skrzynia biegów. Poszczególne przełożenia dobrze pasują do charakterystyki silnika. Drogi prowadzenia drążka są krótkie a poszczególne biegi wchodzą szybko i pewnie. Komfortowe, miękkie zawieszenie oraz nieco zbyt silnie wspomagany układ kierowniczy sprawiają, że Elantra prowadzi się jak większe, cięższe auto. Dla niektórych kierowców będzie to jednak atut, a nie wada Hyundaia. Za kierownicą Elantry można się bowiem poczuć bardzo komfortowo i czerpać przyjemność ze spokojnej, nie za szybkiej jazdy. I chociaż skrzynia biegów „daję radę” a liniowy sposób rozwijania mocy jednostki napędowej może się podobać, to jednak mamy do czynienia z samochodem stworzonym do zdecydowanie spokojniejszych celów. Mimo, że podsterowność jest przewidywalna i łatwa do opanowania (elektronika czuwa nad torem jazdy), a przyczepność w szybkich zakrętach dobra, to Elantra całą sobą daje Ci znać, że to nie dla niej. I jeśli w szybkim łuku akurat trafisz na nierówność nawierzchni, możesz poczuć się niepewnie. Nie pomaga tu również tylko poprawny układ kierowniczy.

Hyundai_Elantra - 1 (10)

Czy zatem nowa Elantra to złe auto? Nie! Po tygodniu wspólnego jeżdżenia wcale nie miałem ochoty jej oddawać. Przy okazji zauważyłem, że jeżdżę jeszcze spokojniej niż na co dzień (bo na co dzień jeżdżę naprawdę spokojnie). Po prostu używając niższego zakresu prędkości obrotowej napawasz się ciszą, komfortowym zawieszeniem i zupełnie przyzwoitym jak na tę klasę samochodów zestawem audio. Sprawna, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, przyjemna w dotyku, mięsista kierownica i wygodny fotel powodują, że Hyundaiem podróżuje się naprawdę dobrze.

Hyundai_Elantra - 1 (26)

Co ciekawe, Elantra potrafi być rzeczywiście oszczędna. Średnie spalanie z całego testu wyniosło 7,7 litra na 100 kilometrów. Biorąc pod uwagę, że około 60% dystansu stanowiła klasyczna „jazda po Warszawie”, wynik należy uznać z a zadowalający. To właśnie przewaga wolnossącej „benzyny” nad jednostkami wyposażonymi w turbo. Miasto + mocniejsze dociskanie gazu nie oznacza spalania większego czasem nawet o kilka litrów. Nie wspominając o komforcie psychicznym kierowcy, związanym z brakiem potencjalnych późniejszych problemów z turbiną.

Jeśli chodzi o ewentualne pakunki – Elantra oferuje standardowo 458 litrów przestrzeni bagażowej. Szkoda tylko, że otwór załadunkowy nie jest większy, ale to bolączka większości aut z nadwoziem typu sedan. Dobrze, że sam bagażnik ma w miarę regularne kształty i jest ustawny a w razie potrzeby przewiezienia dłuższych i większych przedmiotów można złożyć oparcia tylnej kanapy. Jest tylko mały problem – bagażnik można otworzyć pilotem lub z wewnątrz auta. Tradycyjnie z zewnątrz nie otworzymy klapy. Dziwne, ale tak jest.

Hyundai_Elantra - 1 (25)

Hyundai Elantra to auto, które bardzo dobrze sprzedaje się na świecie. Czy ma szanse na sukces w Polsce? Przez ostatnie lata Koreańczycy dowiedli, że potrafią robić bardzo dobre samochody. Powoli zmienia się również postrzeganie tej marki w Polsce. Hyundai poczuł się pewniej, co widać w cennikach. Aktualnie najtańsza wersja Elantry kosztuje 59.900 zł (rocznik 2016 z upustem 9.000 złotych, wersja Classic Plus). Testowana wersja to Comfort – jej ceny zaczynają się od 69.900 złotych (rocznik 2016, upust 8.000 złotych, kolor niemetaliczny). W tych pieniądzach dostaniemy m.in.: Bluetooth, kamerę cofania, dwustrefową klimatyzację automatyczna z jonizatorem i systemem odparowywania, komplet poduszek powietrznych i systemów bezpieczeństwa, tylne czujniki parkowania, czujnik deszczu, pełną elektrykę szyb i lusterek, a także światła do jazdy dziennej (LED) czy aluminiowe obręcze kół z oponami 205/55 R16. Oferta warta przemyślenia. Tym bardziej, że Hyundai oferuje dobre warunki gwarancji.

Aleksander Pławski

Tagi: , , , ,