Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic All Mode 4×4-i Tekna – TEST

avatar
Aleksander Pławski
04 września 2017

Nissan X-Trail to przestronny i komfortowy SUV mający wiele zalet. Niestety jego najnowszej generacji do niedawna nie można było kupić z Dieslem większym niż 1.6 litra. Na szczęście ktoś w Nissanie poszedł po rozum do głowy i pod koniec zeszłego roku do palety dostępnych jednostek napędowych trafił nieco zmodyfikowany, stary znajomy motor o pojemności 2 litrów. Testujemy bogato wyposażoną wersję Tekna z napędem 4×4 i automatyczną, bezstopniową skrzynią biegów Xtronic.

W lutym 2016 roku miałem okazję testować tego japońskiego SUV-a właśnie w wersji ze skrzynią Xtronic, ale ze 130-konnym Dieslem i napędem na przednią oś. W podsumowaniu testu napisałem wtedy, że z oceną tego auta mam spory dylemat. Bo z jednej strony przez tydzień zdążyłem X-Trail’a polubić, a z drugiej zabrakło mi w nim dobrej konfiguracji. Wszystko wskazuje na to, że teraz „Japończyk” ma wszystko, co jest potrzebne, żeby osiągnąć sukces. Ale czy rzeczywiście tak jest?Przypomnijmy, za co Nissan zebrał u mnie punkty przeszło rok temu. Pierwsze ciepłe słowa poszły w kierunku, o dziwo, bezstopniowej skrzyni biegów. O dziwo – bo generalnie, wyłączając jeden czy dwa wyjątki – nie jestem fanem stosowania tego typu konstrukcji. Na szczęście Xtronic w całkiem dobry sposób udaje, że jest tradycyjnym „automatem” i w większości sytuacji zachowuje się bardzo poprawnie, nie serwując kierowcy znienawidzonego przez wielu zjawiska przyspieszającej na wodzie motorówki. Trzeba tylko wziąć poprawkę na to, że ten automat nie jest mistrzem szybkości i nawet przy gwałtownym wdepnięciu gazu Nissan nie ruszy od razu z kopyta. Spokojniejszym kierowcom nie będzie to przeszkadzało, lecz tym z żyłką sportowca już pewnie tak.Wróćmy jednak do tych spokojniejszych. Im na pewno odpowiadały będą nastawy zawieszenia: Nissan X-Trail resoruje bowiem miękko i łagodnie, skutecznie tłumiąc mniejsze i większe nierówności nawierzchni. Jednak jak to zwykle bywa, wszystko ma swoją cenę. Chodzi o to, że Nissanem dość gładko przejedziemy tak przez nierówne leśne dukty jak i komfortowo pomkniemy prostą autostradą, natomiast próby bardziej dynamicznej jazdy po zakrętach zostaną skutecznie zduszone przez mało przyjemne bujanie nadwozia. X-Trail charakterem zawieszenia przypomina bardziej potężną Toyotę Land Criuser niż np. mniejszego i zdecydowanie twardszego Tiguana. Nie znaczy to jednak, że nie da się X-Trail’em jeździć szybko i bezpiecznie: japoński SUV zachowuje się na drodze bardzo poprawnie a o nasze bezpieczeństwo i utrzymanie toru jazdy dba szereg elektronicznych asystentów. Trzeba tylko w tej dynamicznej jeździe zachować zdrowy rozsądek, ale to się tyczy każdego samochodu.Kolejnym plusem testowanego samochodu jest przestronność przedziału pasażerskiego. Wnętrze X-Trail’a z powodzeniem pomieści 5 dorosłych osób i żadna z nich nie powinna narzekać na brak przestrzeni na nogi czy nad głową. Do tego dochodzi całkiem spory i ustawny bagażnik z regulowaną podłogą. W standardowym ustawieniu legitymuje się pojemnością 550 litrów, zaś po złożeniu oparć tylnej kanapy jego przestrzeń wzrasta aż do 1982 litrów. To czyni z X-Trail’a małą ciężarówkę. Warto dodać, że pod podłogą ukryto dojazdowe koło zapasowe, co w dzisiejszych czasach nie jest wcale takie oczywiste, a w awaryjnej sytuacji może mieć ogromne znaczenie.Przednie fotele są wystarczająco obszerne i wygodne. Tylna kanapa z regulowanym kątem pochylenia oparcia również okazuje się komfortowa. Skórzana tapicerka, w która wyposażono testowany egzemplarz dodaje odrobiny luksusu. Jakość materiałów użytych do wykończenia kabiny również nie budzi zastrzeżeń. Nie jest to oczywiście poziom klasy Premium, ale porównując materiały wykończeniowe z poprzednią generacją japońskiego SUV-a widać ogromną przepaść na korzyść obecnej wersji.

Obsługa wszelkich urządzeń pokładowych również nie sprawia trudności, a wyposażenie topowej wersji Tekna jest naprawdę bogate. Dość wspomnieć, że na pokładzie testowanego egzemplarza znalazły się m.in.: skórzana tapicerka, pełne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa jazdy, przednie reflektory w technologi full LED, system nawigacji Nissan Connect (zintegrowany system nawigacji z 7″ dotykowym wyświetlaczem + łącze USB, MP3 oraz iPod + system kamer 360 stopni + radio cyfrowe DAB) czy Audio Premium BOSE z 8 głośnikami. Mamy też tutaj elektryczną regulację foteli przednich i elektrycznie otwieraną pokrywę bagażnika z funkcją obsługi bezdotykowej. To oczywiście nie wszystko – zainteresowanych szczegółową listą wyposażenia dosyłam do konfiguratora na stronie producenta.

A jak jeździ X-Trail w topowej konfiguracji? Otóż i tym razem odpowiedź nie jest jednoznaczna. Z jednej strony mamy wreszcie do czynienia z wystarczająco mocnym silnikiem, który nawet w duecie z kastrującą moc bezstopniową skrzynią biegów „robi robotę” i bardzo sprawnie sobie radzi z niemałym nadwoziem SUV-a (przyspieszenie 0-100 km/h w 10 sekund i prędkość maksymalna 196 km/h). Z drugiej jednak strony życzyłbym sobie większej kultury pracy jednostki napędowej i lepszej izolacji przedziału pasażerskiego od odgłosów jej pracy. Poza tym układ kierowniczy wciąż ma w sobie zbyt dużo „gumowatości” i nie dostarcza kierowcy wystarczająco dużo informacji o tym, co dzieje się na styku opon z nawierzchnią. A szkoda, bo generalny odbiór testowanego auta jest naprawdę pozytywny.

Testowany X-Trail jest bardzo przestronnym, porządnie wykonanym SUV-em z inteligentnym napędem 4×4, sporym prześwitem i dużą dozą uniwersalności. Ot, auto na (prawie) każdą okazję. Wystarczy tylko dopracować kilka szczegółów i będzie to samochód na piątkę z plusem. Na tę chwilę w mojej ocenie jest to jednak „mocne 4”. No i ta cena końcowa – uwzględniając nawet przebogate wyposażenie tego egzemplarza – ponad 170 tysięcy złotych to chyba nieco zbyt dużo? Stając sam przed takim wyborem rozważyłbym pewnie mimo wszystko wersję 1.6 dCi z manualną skrzynią biegów i napędem 4×4. Wtedy bardzo przyzwoitą wersję wyposażenia Acenta możemy nabyć już za 129.300 złotych.

Aleksander Pławski

Tagi: , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *