Nowy Mercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRID – Klasa S, która zużywa 3 l/100 km

avatar
Michał Strzyżewski
24 sierpnia 2013

Stuttgart/Frankfurt – Trzeci wariant hybrydowy w gamie nowej Klasy S – S 500 PLUG-IN HYBRID – ustanawia zupełnie nowe wzorce w zakresie wydajności oraz komfortu klimatycznego. Średnie zużycie paliwa na poziomie 3 l/100 km to wynik, który jeszcze kilka lat temu uchodził w segmencie luksusowych limuzyn za nieosiągalny. 109-konny silnik elektryczny i akumulatory z możliwością ładowania z gniazdka umożliwiają bezemisyjne pokonanie około 30 km. Współpracują one z nowym, doładowanym mechanicznie silnikiem V6 o pojemności 3 litrów. Mercedes-Benz zaprezentuje S 500 PLUG-IN HYBRID podczas najbliższych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Auto trafi do salonów w przyszłym roku.

Gama hybrydowych odmian nowej Klasy S będzie tym samym obejmować trzy modele: S 400 HYBRID, S 300 BlueTEC HYBRID i S 500 PLUG-IN HYBRID. Każdy z nich jest wyposażony w drugą generację układu odzyskiwania energii podczas hamowania oraz inteligentny system zarządzania energią.

Podczas gdy akumulatory modeli S 400 HYBRID i S 300 BlueTEC HYBRID są ładowane w trakcie hamowania lub jazdy ze stałą prędkością oraz przez jednostkę spalinową, nowy Mercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRID otrzymał dziesięciokrotnie pojemniejsze baterie z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła prądu za pośrednictwem gniazda zlokalizowanego po prawej stronie tylnego zderzaka. W rezultacie może on pokonać dystans około 30 km wyłącznie przy udziale elektrycznego silnika synchronicznego o mocy 109 KM i 340 Nm momentu obrotowego.

Kierowca S 500 PLUG-IN HYBRID ma do wyboru jeden z czterech trybów pracy układu hybrydowego:

  • HYBRID
  • E-MODE: jazda wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego
  • E-SAVE: energia zgromadzona w akumulatorach jest zachowywana w celu późniejszej jazdy w trybie elektrycznym
  • CHARGE: akumulatory są ładowane podczas jazdy

W warunkach określonych przez przepisy homologacyjne Klasa S – jako pełna hybryda – emituje 69 gramów dwutlenku węgla na kilometr, co odpowiada zużyciu paliwa na poziomie 3 l/100 km. Tym samym model wyznacza w segmencie luksusowych limuzyn standardy, które jeszcze kilka lat temu uchodziły za nieosiągalne, i to bez wyrzeczeń w kwestii osiągów, przestrzeni czy zasięgu. A dodatkowo, dzięki funkcji wstępnego programowania klimatyzacji, zapewnia też najwyższy poziom komfortu klimatycznego.

S 500 PLUG-IN HYBRID – kluczowe dane:

  • silnik spalinowy o mocy 245 kW (333 KM) i 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego plus jednostka elektryczna o mocy 80 kW (109 KM) i 340 Nm momentu obrotowego
  • średnie zużycie paliwa (NEDC) na poziomie 3,0 l/100 km
  • zasięg w trybie elektrycznym: około 30 km
  • prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,5 s
  • Intelligent HYBRID: przewidujący system zarządzania energią z optymalnym wykorzystaniem rekuperacji podczas hamowania
  • cztery tryby jazdy: HYBRID, E MODE, E-SAVE oraz CHARGE
  • dotykowy pedał gazu zapewnia pełną kontrolę: opór pedału gazu informuje o aktywacji silnika spalinowego i ułatwia dozowanie mocy
  • szybkie ładowanie akumulatorów z zewnętrznego źródła prądu
    • funkcja wstępnego programowania układu klimatyzacji wnętrza

Intelligent HYBRID: przewidujący system zarządzania energią

Druga generacja hybrydowej Klasy S została wyposażona w jeszcze bardziej wydajny, przewidujący system zarządzania energią. Strategia działania hybrydowego układu napędowego uwzględnia nie tylko aktualne warunki i styl jazdy kierowcy, ale bierze pod uwagę również przebieg trasy (wzniesienia, zjazdy, zakręty oraz ograniczenia prędkości) na odcinku najbliższych ośmiu kilometrów. Zarządzając procesem ładowania i rozładowywania akumulatorów, system Intelligent HYBRID korzysta z danych nawigacyjnych układu COMAND Online. Może on na przykład zadecydować o skorzystaniu z rezerw energii elektrycznej podczas wjazdu na wzniesienie, by później doładować baterie w trakcie zjazdu z wykorzystaniem rekuperacji.

Układ odzyskiwania energii podczas hamowania: silnik elektryczny jako alternator

Największy potencjał w ograniczaniu zużycia paliwa w przypadku układów hybrydowych tkwi w maksymalizacji odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy ze stałą prędkością. Po naciśnięciu pedału hamulca wytracanie prędkości odbywa się początkowo z wykorzystaniem jednostki elektrycznej, a nie tarcz hamulcowych. Nowa Klasa S jako pierwsza korzysta z rekuperacyjnego układu hamulcowego (RBS) drugiej generacji, koordynującego niezauważalną współpracę konwencjonalnych hamulców z jednostką elektryczną pracującą w roli alternatora.

Pożądana przez kierowcę siła hamowania jest rejestrowana przez czujnik skoku pedału hamulca. Zależnie od warunków jazdy, za wytracanie prędkości wspólnie odpowiadają układ rekuperacji i tradycyjne hamulce. Ciśnienie w układzie hamulcowym tylnej osi jest kontrolowane przez RBS zgodnie z aktualnym potencjałem rekuperacji zespołu napędowego.

Dodatkowo, silnik spalinowy jest unieruchamiany za każdym razem, gdy samochód porusza się ze stałą prędkością, a jednostka elektryczna wykorzystuje wtedy jego moment oporowy do rekuperacji. Bez wciśnięcia pedału hamulca nie generuje ona jednak żadnego momentu hamującego w celu doładowania baterii, toteż samochód może swobodnie „żeglować”. V-szóstka jest wykorzystywana do uzupełnienia poziomu energii w możliwie ograniczonym stopniu, wyłącznie w odpowiednich i najbardziej wydajnych punktach pracy.

Mercedes-Benz – pionier napędu hybrydowego w klasie aut luksusowych

Pierwszy na świecie hybrydowy zespół napędowy z seryjnymi akumulatorami litowo-jonowymi zadebiutował w 2009 roku w modelu S 400 HYBRID. Przez długi czas była to najbardziej oszczędna limuzyna z silnikiem benzynowym w klasie, a przy okazji – najpopularniejsza hybryda w swoim segmencie. Na całym świecie wybrało ją około 20 tys. klientów.

Nowa Klasa S kontynuuje hybrydową ofensywę Mercedes-Benz. Poza S 500 PLUG-IN HYBRID gama modelu obejmuje dwa inne warianty hybrydowe:

  • S 400 HYBRID zużywa średnio jedynie 6,3 l/100 km (NEDC), o 20 proc. mniej od poprzednika. Benzynową jednostkę o mocy 225 kW (306 KM) i 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego wspiera tu silnik elektryczny o mocy 20 kW (27 KM) i momencie równym 250 Nm.

Do napędu S 300 BlueTEC HYBRID służy tandem złożony z 4-cylindrowego turbodiesla o pojemności 2,2 litra, mocy 150 kW (204 KM) i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz motoru elektrycznego dostarczającego moc 20 kW (27 KM) i 250 Nm momentu. Model potrzebuje w cyklu mieszanym zaledwie 4,4 l/100 km i spełnia kryteria klasy energetycznej A+.

Tagi: , ,