Nowy sezon wyścigowy dla Audi

avatar
Michał Strzyżewski
18 kwietnia 2012

Idzie wiosna, a wraz z nią rozpoczyna się kolejny sezon w świecie sportów motorowych. Po zimie spędzonej w tunelach aerodynamicznych i zaawansowanych laboratoriach badawczych nadchodzi czas, aby zweryfikować pracę konstruktorów na torze. Niektóre serie już rozpoczęły zmagania, jednak nowe modele Audi przystosowane do wyścigów długodystansowych wciąż czekają na swój debiut w warunkach „bojowych”. Czego możemy oczekiwać od samochodów firmy z Ingolstadt?

Audi od lat jest jednym z głównych graczy podczas 24 godzinnych wyścigów z serii Le Mans. Aby utrzymać swoją pozycję w 2012 roku w bolidach niemieckiego producenta znalazły się nowe, innowacyjne rozwiązania. „Flagową” modyfikacją w tym sezonie jest wprowadzenie nowego rodzaju napędu e-tron quattro.

Co kryje się pod tą nazwą ? Opracowywane od początku 2010 roku połączenie technologii konwencjonalnej z hybrydową, gdzie jedna oś pojazdu napędzana jest przez klasyczny silnik spalinowy TDI, a druga czerpie energię z silników elektrycznych. Podczas hamowania energia kinetyczna jest odzyskiwana, a następnie gromadzona w akumulatorach. Gdy pojazd przyspiesza przy prędkości ponad 120km/h, zmagazynowana energia jest uwalniana, napędzając przednie koła. Za tylną oś odpowiada wspominany wyżej silnik diesla, który z sześciu cylindrów generuje moc 510 KM (375 kW). Tak rozwiązana kwestia napędu znajdzie się w modelu Audi R18 e-tron quattro (klasy wyścigowej Le Mans Prototype 1 – LMP1).

Audi-wyscigi-1

Oprócz R18 niemiecka firma opracowała również model Audi Sport R18 Ultra, którego przeznaczeniem będzie 24-godzinny wyścig Le Mans oraz nowo utworzona seria zmagań długodystansowych FIA World Endurance Championship.

Wersja ta jest zgodnie z nazwą ultralekka – dla Audi był to priorytet, ponieważ inżynierowe musieli skompensować ciężar systemu hybrydowego. Redukcji wagi szukano w wielu miejscach, a jednym z nich jest chociażby skrzynia biegów, której obudowę wykonano z tworzywa sztucznego i wzmocniono włóknem węglowym. Audi R18 będzie można spotkać na torach wyścigowych całego świata, zarówno z napędem hybrydowym, jak i bez niego.

Dla zwykłych kierowców znaczący powinien być fakt, że wyścigi samochodowe są „poligonem testowym” dla nowych technologii, a rozwiązania, które w tym roku zobaczymy w bolidach Audi za parę lat pewnie trafią do samochodów, które każdy może kupić w salonie.

Michał Strzyżewski

Tagi: , , , , , ,