Nowy Viper i Corvette – premiery supersamochodów zza oceanu

avatar
Michał Strzyżewski
16 stycznia 2013

Nam, mieszkańcom Europy samochody sportowe kojarzą się głównie z modelami produkowanymi na Starym Kontynencie. Ferrari, Lamborghini, Porsche… Mamy ku temu solidne podstawy, bo na ilość firm zajmujących się wytwarzaniem samochodów tego rodzaju nie można. Narzekać można najwyżej na brak pieniędzy, aby te wszystkie cacka kupić. W każdym razie propozycje zza oceanu znajdują się niejako na marginesie. Na trwającym salonie samochodowym w Detroit amerykańscy producenci pokazali jednak, że warto baczniej zwracać uwagę na samochody z tego regionu świata, bo nowa Corvette’a Stingray i Viper SRT prezentują się po prostu świetnie.

Niewiele osób ma okazję „siedzieć” w świecie supersamochodów, porównywać je, wyrobić sobie własną opinię o nich na podstawie jazdy różnymi przedstawicielami tej grupy aut. Jednak w obiegowej opinii auta z Europy i Japonii są tymi bardziej zaawansowanymi technicznie, dopracowanymi. W Ameryce rządzą prostota i duże silniki. W Detroit Dodge i Chevrolet zgodnie pokazały nowe wersje swoich sportowych samochodów i można zaryzykować stwierdzenie, że modele te powinny spodobać się „rozpieszczonym” stylistyką aut ze swojego kontynentu mieszkańcom Europy.

corvette

Na pierwszy rzut samochód, który wygląda – jak to modnie się mówi ostatnio – „zjawiskowo”. W mojej opinii w przypadku Chevroleta Corvette mogliśmy mówić o tendencji spadkowej jeśli chodzi o stylistykę. Pierwsze generacje to absolutna klasyka i one chyba nigdy się nie zestarzeją. Jednak im bliżej czasów współczesnych, tym gorzej. Obecna generacja nosząca podtytuł Stingray diametralnie zmienia stan rzeczy. Samochód zdecydowanie bardziej wpasowuje się w europejski trend stylistyczny, z agresywnymi liniami, ciekawymi detalami, zastępującymi obłości znane z Chevroletów z poprzednich lat. Obojętnie z której strony patrzy się na nową Corvettę robi ona takie samo, jednoznacznie pozytywne wrażenie. Nie wiem co projektanci sobie myśleli wsadzając z tyłu ułożone w rzędzie cztery rury wydechowe…

corvette2

Cały samochód wykonany jest z nowoczesnych materiałów: rama jest aluminiowa, karoseria została wykonana z włókna węglowej, a podwozie z kompozytu nano węglowego. Użyte materiały to „półka” europejskich supersamochodów, a dzięki ich zastosowaniu udało się uzyskać idealny rozkład masy wynoszący 50/50. Sercem C7 będzie nowy silnik V8 o pojemności 6,2 litra i bezpośrednim wtrysku paliwa, rozwijający 450KM w najsłabszej odmianie. Poprawiły się również materiały we wnętrzu, a cały projekt kabiny przypomina trochę te znane z Audi R8, zaprojektowane „pod kierowcę”. Centralny zegar zastąpił ekran ciekłokrystaliczny, a na desce rozdzielczej znajduje się kolejny, znaczących rozmiarów, ekran.

viper

Nowy Dodge Viper SRT również zadebiutował w Detroit. W jego wypadku bardziej czuć nawiązania do poprzedniej generacji modelu, chociaż w mojej opinii front nowego Vipera przypomina teraz trochę Maserati. Ciekawe, czy jestem czy w tym odczuciu odosobniony, czy nie. Również w przypadku tego modelu zapowiadane jest najwyższe przywiązanie do szczegółów i jakości wykonania. Wrażenie robi pojemność silnika. Nabywcy nowego Vipera otrzymają pod maską silnik V10 o monstrualnej wręcz pojemności 8,4 litra, który osiągać będzie moc 640 KM i moment obrotowy 813Nm. Żaden inny samochód z silnikiem wolnossącym nie osiągnął dotychczas takiej wartości. Silnik pozwoli rozpędzić Vipera do prędkości 332 km/h.

viper2

Wystarczy spojrzeć na zdjęcia, aby stwierdzić, że dla osób „kupujących oczami” z odpowiednio zasobnym portfelem propozycje zza oceanu są warte rozważenia. Pod względem rozwiązań technicznych również nie powinny odbiegać od poziomu europejskich producentów, a nam pozostaje się tylko cieszyć. Nadmiar różnorodności w motoryzacji jeszcze nikomu nie zrobił krzywdy.

Michał Strzyżewski

Tagi: , , , , , ,