Renault Laguna Coupe GT – TEST

Renault Laguna Coupe GT - TEST
avatar
Aleksander Pławski
13 lipca 2015

Jedno wiem na pewno – Laguna Coupe została doskonale zaprojektowana. Pomimo 7 lat na rynku jej sylwetka wciąż wygląda świeżo i atrakcyjnie. Nie sposób również odmówić jej sportowej elegancji. I mimo, że wcale nie jest sportowym autem, jeździ się nią bardzo dobrze. I to z dieslem pod maską. Zapraszam na fotel.

Tak, wiem – niemal każdy test tego modelu zaczyna się od zwrócenia uwagi na podobieństwo Laguny Coupe do aut pewnej zacnej marki, produkującej drogie, sportowe auta. Dlatego ja nie będę już o tym pisał. Bo ile można mówić o tym samym? Czy Laguna Coupe jest ładna? Jest! Czy wygląda na więcej niż kosztuje? Tak! I na tym poprzestańmy.

Renault-Laguna-Coupe-GT-przod

Przejdźmy do konkretów

178 KM przy 3750 obr./min. oraz 400 Nm przy 2000 obrotów. 223 km/h prędkości maksymalnej i 8,5 sekundy do „setki”. Źle nie jest, ale przecież nie są to osiągi prawdziwie sportowego auta. Nie szkodzi – jeżeli tylko nie zależy Wam na super sprincie spod świateł, a bardziej cenicie elastyczność i możliwość sprawnych przyspieszeń przy wyższych prędkościach – ten silnik jest dla Was. Oczywiście musicie się jeszcze pogodzić z dość kulturalnym, ale jednak klekotem diesla, który nigdy nie obdarzy Waszych uszu dźwiękiem rodem z benzynowego V8, czy chociażby V6. Ale to znowu nic – bo jeśli tylko cenisz oszczędność – podjeżdżając pod dystrybutor nigdy nie będziesz się bał, że na tankowanie wydasz majątek. Dość powiedzieć, że średnie spalanie z całego testu wyniosło 6,4 litra na 100 kilometrów (a przejechałem ich około 400).

Jak jeździłem?

Dynamicznie i dosyć szybko – szczególnie po zakrętach. Trzeba Wam bowiem wiedzieć, że testowana wersja GT jest standardowo wyposażona w system 4Control, co oznacza wszystkie 4 koła skrętne. A jak to działa? Ano tak, że do prędkości 60 km/h tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, natomiast powyżej tej prędkości tylne koła ustawiają się w tym samym kierunku, co przednie. Przy czym trzeba dodać, że kąt wychylenia nigdy nie przekracza 3,5 stopnia. Niby nic, a jednak działa – stąd chęć jazdy po szybkich łukach. Laguna jest bardzo zwinna i stosunkowo neutralna z delikatną skłonnością do podsterowności. To, z jaką łatwością sunie po zakrętach może urzekać.

Renault-Laguna-Coupe-GT-4Control

Układ kierowniczy Renault jest przy tym dosyć bezpośredni i bardzo precyzyjny, więc takie slalomy mogą dostarczyć sporo frajdy z jazdy. Jedynym mankamentem, wymagającym przyzwyczajenia się jest nieco zbyt duża siła wspomagania. O ile przy normalnej, codziennej jeździe to nie przeszkadza, to właśnie przy ostrzejszych manewrach może dać się we znaki. Auto jest po prostu nieco nerwowe, narowiste. Trzeba o tym również pamiętać podczas szybkiej jazdy autostradą, kiedy to nawet najmniejszy ruch kierownicą powoduje zdecydowaną i natychmiastową reakcję samochodu. Nie każdemu może się to podobać. Ja po trzech dniach przywykłem i nawet to polubiłem, ale zdaję sobie sprawę, że nie z każdym tak będzie.

W tym miejscu należy jeszcze pochwalić pracę pedałów sprzęgła, gazu i hamulca. Każdy z nich pracuje z odpowiednim oporem i reaguje na polecenia stopy dokładnie tak, jak tego oczekujemy. Szkoda, że nie nadąża za nimi mechanizm zmiany biegów – po pierwsze drogi prowadzenia pomiędzy poszczególnymi przełożeniami są na mój gust trochę za długie, po drugie brakuje mu również nieco precyzji. Aluminiowa główka drążka to fajny pomysł, o ile temperatury otoczenia nie są zbyt niskie lub zbyt wysokie…

Renault-Laguna-Coupe-GT-felga

Testowane Renault ma bardzo dobrze zestrojone zawieszenie

Polubią je ci, którzy cenią komfort jazdy przy jednoczesnej pewności prowadzenia. Wiem, że to wyświechtany frazes, ale pasuje tu jak ulał: zawieszenie Laguny to udany kompromis między sportem a komfortem. Tym autem dobrze jeździ się zarówno po autostradzie, krętych górskich drogach jak i po mieście. Francuskie coupe ciężko wyprowadzić z równowagi nawet przy napotkanej łacie w asfalcie w szybko pokonywanym zakręcie. Przy tym z podwozia prawie nigdy nie dochodzą żadne niepokojące odgłosy. W ogóle auto jest nieźle wyciszone, tak od odgłosów pracy jednostki napędowej jak i dźwięków otoczenia. Jedynym słabym punktem są uszczelki w bezramkowych drzwiach – przy prędkościach autostradowych szumy opływającego auto wiatru nachalnie wdzierają się do kabiny.

Miejsca…

…dla kierowcy i pasażera jest dostatek. Pochwalić wypada również fotele – są naprawdę wygodne i odpowiednio obszerne. W testowanej wersji obite skórą ekologiczną. Jeśli chodzi o dwa tylne miejsca – również można na nich podróżować w miarę komfortowo, pod warunkiem, że nie jesteśmy wyżsi niż jakieś 180 cm wzrostu – w takim wypadku nasze głowy będą narażone na kontakt z sufitem, ewentualnie tylną szybą auta.

Renault-Laguna-Coupe-GT-wnetrze

Zajęcie wygodnej pozycji za regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicą to żaden problem. A sama kierownica jest bardzo przyjemna – odpowiednio gruba, sportowo spłaszczona u dołu i dobrze leżąca w dłoniach. Elektryczna regulacja fotela z pamięcią to również przydatna rzecz, jeśli z auta korzysta więcej niż jeden kierowca.

Przed oczami kierowcy znajdują się czytelne, proste i estetyczne zegary. Generalnie wnętrze odmiany Coupe nie różni się niczym od cywilnej wersji – szkoda. Nie można jednak narzekać na jakość i dokładność spasowania materiałów użytych do wykończenia przedziału pasażerskiego. Oczywiście nie jest to poziom marek Premium, ale prawdę mówiąc nie bardzo jest się do czego przyczepić. W kabinie nic nie trzeszczy i nie stuka, co wcale nie jest takie oczywiste nawet w przypadku droższych aut.

Obsługa multimediów nie jest zbyt skomplikowana – z pomocą przychodzi sprytny joystick otoczony przyciskami, który umieszczono w tunelu środkowym – niczym iDrive w BMW. Niektórzy narzekają na ukryte pod kierownicą przyciski od sterowania m.in. głośnością audio. Osobiście wolę takie rozwiązanie niż przyciski na kierownicy – w Lagunie te ostatnie również występują, ale w ograniczonej do minimum wersji. Lubię to.

Renault-Laguna-Coupe-GT-multimedia

Bagażnik Renault legitymuje się 432 litrami pojemności. Taki wynik może i nie powala, ale biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z czteroosobowym autem typu Coupe – nie powinniśmy chyba narzekać?

Wyposażenie testowanego auta jest więcej niż przyzwoite

Oprócz kompletu systemów bezpieczeństwa, na pokładzie wersji GT możemy znaleźć m.in.: skórzane, podgrzewane fotele z elektryczną regulacją, dwustrefową automatyczną klimatyzację, biksenonowe, skrętne reflektory przednie, system 4Control, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kartę Hands Free, czy bardzo dobrze brzmiące audio sygnowane przez firmę Arkamys. Warty uwagi jest również łatwy w obsłudze, multimedialny system R-Link z mapami Europy, radiem i systemem Bluetooth. Jest też tempomat, czujnik ciśnienia w oponach, pełna elektryka szyb i lusterek zewnętrznych czy fotochromatyczne lusterko wewnętrzne oraz czujnik światła i deszczu.

Renault-Laguna-Coupe-GT-tyl

Na bogato – a ile za to?

Cena podstawowej (już i tak dobrze wyposażonej) wersji Limited ze słabszym, 150-konnym dieslem pod maską to 113,350 złotych. Opcja GT z testowaną, 178-konną jednostką napędową startuje od 136.900 złotych. Auto „dopasione” tak jak testowe będzie aktualnie kosztowało około 144.000 złotych. Z jednej strony to dużo pieniędzy. Z drugiej jednak za tę kwotę stajemy się właścicielami nietuzinkowego, wciąż pięknego auta, które mimo diesla pod maską może dać wiele frajdy z jazdy. A do tego jest bardzo dobrze wyposażone.

Laguną Coupe „w dieslu” (importer nie oferuje już wersji z silnikami benzynowymi) powinien zainteresować się ktoś, kto będzie się dobrze czuł w dużym, wygodnym Coupe stworzonym głównie do jazdy po autostradzie i krętych drogach, ale na pewno nie po torze. Francuski „sportowiec” jest bowiem z zupełnie innej, spokojniejszej i zdecydowanie oszczędniejszej bajki – nawet ostro poganiany po autostradzie nie zrujnuje Twojego budżetu pod dystrybutorem.

Aleksander Pławski

Tagi: , , ,

Jedna myśl nt. „Renault Laguna Coupe GT – TEST

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *