Toyota – 60 lat w terenie

avatar
Rafał Pazura
13 lipca 2011

W 2011 roku mija 60 lat od debiutu pierwszej terenowej Toyoty. Z tej okazji polski oddział przedstawiciela tej japońskiej marki zorganizował dla dziennikarzy dwudniowy wyjazd w okolice Brodnicy. Na specjalnie przygotowanym torze zaadaptowanym w żwirowni, przedstawiciele mediów mogli pod okiem zawodowców poznać ekstremalne właściwości niemal wszystkich aktualnie oferowanych na rynku terenowych modeli Toyoty.

Prawda jest taka, że większość dziennikarzy testując na co dzień auta terenowe nie ma tak naprawdę okazji ani możliwości jeździć w prawdziwym terenie. Mało kto także odważy się podczas normalnych jazd poszaleć poza asfaltem i szutrem autami wartymi od stu do nawet kilkuset tysięcy złotych. Teraz była ku temu doskonała okazja. Dzięki specjalistom i kierowcom rajdowym z Toyota 4×4 Team, każdy z dziennikarzy mógł osobiście przekonać się, że przez 60 lat japońska marka zapracowała sobie na opinię najbardziej wszechstronnej marki terenowej świata. Bez ściemniania, bez kompromisów, bez udawania.

Do dyspozycji mieliśmy następujące modele Toyoty: RAV4, Hilux, Land Criuser 150, Land Criuser V8 i jedyny w Polsce model „krótkiej” odmiany Land Criusera 150. Był także Hilux z podwyższonym zawieszeniem i specjalnymi oponami w teren. Ciekawym doświadczeniem była jazda egzemplarzem Land Cruisera 80 z roku 1990 r. Można było przekonać się, jak zmieniały się auta terenowe na przestrzeni dziesięcioleci. Jednak prawdziwą wisienką na torcie była rajdowa wersja kultowego modelu Land Criusera z początku lat 80-tych (produkowana od 1960 r.). Została profesjonalnie odrestaurowana, zamontowano do niej współczesną klatkę bezpieczeństwa, dodano kilka zegarów w środków oraz nieco zmodyfikowano zawieszenie.
Scenariusz był taki – najpierw po odcinku specjalnie przygotowanego toru żwirowni jedzie instruktor, a potemkorzystając zjego cennych rad, dziennikarz. Następnie przesiadka do kolejnego modelu i to samo.

Toyota-teren-1

Osobiście niesamowite wrażenie zrobiły na mnie wszystkie nowe Land Cruisery. Okazało się, że całkowicie seryjne auta, z seryjnymi oponami są w stanie sprostać naprawdę wymagającemu terenowi. Oczywiście, mało który właściciel zdaje sobie sprawę z ich możliwości, bo na co dzień służą one większości użytkowników jako auta rekreacyjne, do ciągnięcia przyczepy z łódką, przewozu deski surfingowej czy jako dzielny kompan w dotarciu pod zaśnieżony stok narciarski. W rzeczywistości, zarówno model LC150 jak i przepotężny V8, to terenówki z krwi i kości. Oczywiście wyposażono je w całą armię elektronicznych wspomagaczy, które pomagają zjechać, podjechać, czy pokonać trudny fragment terenu z zaprogramowaną prędkością. Kierowca nie musi używać nóg, może skoncentrować się tylko na kierowaniu. Po co to wszystko, skoro 99 procent właścicieli nigdy tego nie robi? Miło jest jednak mieć świadomość, że jakby co…to auto da radę.

Land Cruiser 150 jest jednym z niewielu oferowanych obecnie samochodów z konstrukcją opartą na ramie. W połączeniu ze stałym napędem na cztery koła daje to nadzwyczajne możliwości terenowe i wytrzymałość pojazdu. Auto jest standardowo wyposażone w tradycyjne elementy wspomagające jazdę w terenie: skrzynię redukcyjną i centralną blokadę mechanizmu różnicowego. Dodatkowo, w najczęściej wybieranych w Polsce wersjach, znajduje się szereg zaawansowanych systemów zwiększających dzielność w terenie:
A-TRC – układ aktywnej kontroli trakcji, przekazujący moment obrotowy tylko na koła posiadające w danym momencie trakcję. Dzięki temu samochód jest w stanie wyjechać z przeszkody, w której tylko jedno koło utrzymuje przyczepność z podłożem;
KDSS – hydrauliczny system zmiennej sztywności stabilizatorów, zapewniający większą sztywność nadwozia na asfalcie i olbrzymie możliwości wykrzyżu kół w terenie;
Crawl Control – system samodzielnie hamujący i przyspieszający konkretne koła w terenie, zapewniający maksymalną przyczepność szczególnie przy zjazdach i podjazdach. Zwalnia kierowcę z konieczności posługiwania się pedałami gazu i hamulca, samodzielnie dobierając odpowiednią prędkość każdego z kół;
Multi Terrain Select – system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od rodzaju podłoża, po którym porusza się samochód.
System kamer – 4 kamery pokazujące obraz wokół pojazdu z kilku perspektyw (kamera przednia, tylna i boczne)

Większość z tych systemów można także znaleźć we flagowym modelu terenowym Toyoty, Land Cruiserze V8. Jako jeden z największych pojazdów oferowanych na polskim rynku wyróżnia się on na drodze niecodziennymi rozmiarami i olbrzymim silnikiem Diesla o mocy 282 KM i momencie obrotowym 660 Nm. Podobnie jak mniejsza „150-tka”, model V8 jest oparty na konstrukcji ramowej i posiada stały napęd 4×4.

Toyota-teren-2

Obydwie wersje Land Cruisera (150 i V8) kontynuują drogę, wyznaczoną przez swoich poprzedników: łączą unikalne cechy najwyższej wytrzymałości i dzielności terenowej, oraz luksusowego wyposażenia i wysokiego poziomu wykończenia.

Podczas testów osobną ligę stanowiły starsze Toyoty, który udowodniły, że mimo upływu lat nadal doskonale sprawują się w każdych watunkach. Ich prowadzenie nie wymaga wyjątkowych umiejętności. Trzeba po prostu poznać kilka podstawowych kanonów jazdy w terenie, zapiąć reduktor i bez większych kłopotów można poradzić sobie z naprawdę szokująco stromo wyglądającym podjazdem. Oczywiście co innego jazda stricte sportowa…

Tu, już w towarzystwie kierowcy rajdowego, przekonałem się co znaczy posiadać umiejętności zawodowca. Zapięty w pasy i otulony w sportowy fotel kubełkowy przekonałem się, że Land Cruiser J4, który produkowany był nieprzerwanie od 1960 roku przez kolejne 24 lata, to absolutny klasyk gatunku. Niestraszny jest mu dosłownie żaden, najbardziej ekstremalny zjazd czy przeszkoda.

Toyota-teren-3

Model ten nazywany popularnie „czterdziestką” ustanowił podwaliny do szybkiego rozwoju marki Land Cruiser na wielu rynkach. Był to samochód o prostej, niezawodnej konstrukcji, z dołączanym napędem na przednią oś. Na przestrzeni lat dostępne były wersje z krótkim, średnim i długim rozstawem osi, oraz różnymi rodzajami nadwozia. W 1974 pod maskę serii „40” trafił silnik Diesla o pojemności 3.0l. Było to epokowe wydarzenie, dzięki któremu na rynku japońskim samochód został sklasyfikowany jako „kompaktowy” i trafił do niższej grupy opodatkowania rejestracyjnego. Od tego czasu gwałtownie wzrosła popularność Land Cruiserów z silnikami wysokoprężnymi.

Pierwszy samochód terenowy Toyoty z napędem 4×4 został pokazany światu w 1951 roku (model BJ). W tym czasie Toyoty z napędem 4×4 zagościły z sukcesem na ponad 170 rynkach, stając się światową ikoną wszechstronnych pojazdów terenowych, które poradzą sobie w każdych warunkach. Prosta konstrukcja w połączeniu z legendarną niezawodnością sprawiły, że modele z lat 60,70 czy 80-tych do tej pory są stałym widokiem na afrykańskich, azjatyckich czy południowoamerykańskich bezdrożach. Kto raz wybrał się na wycieczkę typu safari, wie o czym mówię.

Rafał Pazura

Tagi: , , , , , , , ,